Pisa-tulokset mittaavat oppilaiden osaamista vain muutamilla, joskin akateemisesti keskeisillä osa-alueilla, siis äidinkielessä, matematiikassa ja luonnontieteissä. Pitää muistaa, että oppiminen on paljon laajempi kokonaisuus kuin pelkät akateemiset taidot, mutta keskityn tässä nyt tähän keskeiseen koulun perustehtävään.
Mitä akateemisten taitojen opiskelu vaatii oppilaalta
Oppilailta akateemisten oppiaineiden opiskelu koulussa vaatii keskittymistä, perusasioiden opettelua ja oppimista, sillä uusia taitoja kootaan aina edellisten opittujen asioiden päälle. Lisäksi oppiminen tarvitsee oppilaalta aikaa, sinnikkyyttä ja resilienssiä, eli kykyä sietää ajoittaisia pettymyksiä, joustaa, ja suunnata huomio uudelleen kohti opiskeltavaa asiaa. Jotta edellä mainitut olisivat mahdollisia, on voitava riittävän hyvin. Hyvinvointia tuottavat mm. riittävä uni, ravinto ja liikunta, riittävät oppimis- ja opiskelutaidot, sekä hyvät ja turvalliset ihmissuhteet.
Miten keskittymistä, sinnikkyyttä ja resilienssiä voi harjoittaa
Kotona yhteiset lukuhetket, iltasadut, omat kirjat, keskusteleminen, sekä mahdollisuus harjoitella kirjoittamista ja erilaisia kynätehtäviä lisäävät keskittymiskykyä, lapsen kielellisiä taitoja ja antavat valmiuksia akateemisten taitojen oppimiseen. Erilaiset kirjoitetut, näkyvillä olevat tekstit houkuttelevat pienempiä lapsia ratkaisemaan kirjallisia ja kielellisiä ”arvoituksia” ja toimivat isompien lasten kanssa viestintämuotona harjoittaen samalla kielellisiä taitoja. Television tekstitykset ovat myös oiva lukutaidon kehittämisen väline. Erilaiset lautapelit, noppapelit, palapelit, korttipelit ja muistipelit lisäävät keskittymiskykyä, matemaattisia ja kielellisiä valmiuksia, sosiaalisia taitoja ja vahvistavat kivalla tavalla myös pettymystensietokykyä. Näitä tarvitaan monien lasten ja perheiden arkeen lisää.
Opiskelumotivaatio
On tärkeää, että lapset kokevat hyötyvänsä oppimisesta ja heillä on ajatus ja tunne siitä, että opiskelusta on heille myöhemmin hyötyä, eli koulunkäynti on tärkeää. On muistettava, että koulutus tuottaa myös hyvinvointia. Kodin tuki koulunkäynnille ja oppimiselle on merkittävä opiskelumotivaation syntymisessä. Ilman kodin tukea lapsen on vaikea saada kaikki oppimispotentiaalinsa käyttöön, ja opiskelun sijaan kilpailun ajasta voittavat erilaiset nopeampaa mielihyvää tuottavat houkutukset, kuten some tai tietokonepelit.
Laadukas opetus
Kouluympäristössä laadukasta akateemisten taitojen oppimista tukevat muun muassa perustaitoja painottava opetussuunnitelma, opetukseen ja oppimiseen sopivat, rauhalliset oppimisympäristöt, osaava opetushenkilöstö, kiireettömyys ja riittävä opetustuntien määrä, kohtuulliset ryhmäkoot, lämminhenkinen vuorovaikutus oppilaiden kanssa, riittävä oppimisen tuki silloin, kun oppimiseen tarvitaan lisää apua, elämyksellisyys, monipuoliset opetusmenetelmät, laadukkaat opetusmateriaalit ja hyvä yhteistyö vanhempien kanssa. Näitä kaikkia tarvitaan erityisesti äidinkielen, matematiikan ja luonnontieteiden opetuksessa, mikäli haluamme parempia Pisa-tuloksia.
Koulussa akateemisten taitojen oppimista tuetaan myös taito- ja taideaineiden opetuksessa, jotka monipuolistavat, konkretisoivat ja elävöittävät opetusta. Musiikissa matemaattisia valmiuksia vahvistetaan kuin huomaamatta rytmejä ja intervalleja opetellessa ja nuotteja lukiessa. Kuvaamataidossa esimerkiksi kultainen leikkaus, tekninen piirtäminen, kolmiulotteisuus piirtämisessä tai vaikkapa savitöitä tehdessä, värien sekoittaminen eri suhteissa, ja piirtoalustan käyttö tukevat myös matemaattisia valmiuksia ja tuovat opittuja taitoja käytäntöön. Käsitöissä erilaisten kappaleiden ja tarvittavien materiaalien mittaaminen ja laskeminen, ohjeiden lukeminen ja seuraaminen, sekä arviointien kirjoittaminen tukevat akateemisia taitoja. Liikuntatunneilla opitaan monenlaisia kielellisiä, matemaattisia ja sosiaalisia taitoja kuin huomaamatta, kun joukkueita muodostetaan, noudatetaan pelien ja leikkien sääntöjä ja mitataan tuloksia.
Kaikissa taitai -aineissa myös keskittymiskyky, sinnikkyys ja resilienssi harjaantuvat, kun ohjeisiin pitää perehtyä, töiden tekeminen vaatii aikaa, opettajan ohjeita joutuu ajoittan odottamaan, ja joskus joutuu purkamaan ja korjaamaan tekemiään työvaiheita. Mutta lopussa kiitos seisoo.
Lääkkeet Pisa-tulosten nostamiseen ovat monet
Tiivistetysti sanoisin, että tarvitaan yhteinen tahtotila nostaa akateemisia perustaitoja ja Pisa-tuloksia. Koulutuksen avulla on ollut mahdollista saavuttaa hyvinvointia, ja se pitää jatkossakin mahdollistaa. Mukaan tarvitaan poliittinen päätöksenteko, joka ohjaa opetussuunnitelmia ja resurssointia, kotien tuki lasten oppimisvalmiuksien ja hyvinvoinnin tukemiseen, kouluihin rauhalliset oppimisympäristöt ja riittävät resurssit opetukseen, sekä monipuolinen ja elämyksellinenkin opetus, joka tukee oppimista ja motivoi oppilaita.
Koulu yksin ei voi ratkaista näin laajaa haastetta, mutta mikäli päätämme kääriä hihat ja ryhtyä toimeen, kaikki on mahdollista. Olemme onnistuneet hyvien Pisa-tuloksien saavuttamisessa aiemminkin, joten miksi se ei onnistuisi nytkin, jos vaan niin haluamme.
Lähteitä:
Koulutuksen tutkimuslaitos: https://www.jyu.fi/fi/ktl/tutkimus/pisa
Artikkelit
Voit seurata minua myös